Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Tommy - 7 oktober 2011 11:03

”Jag låg ständigt back”

SKELLEFTEÅ En ekonomiskt prekär situation.
Det fick Ulla att föra över åtminstone 170 000 kronor till sitt eget konto från dementa Sara som hon utsetts till god man åt.
– Hade jag vunnit på Lotto hade jag betalat tillbaks omedelbart.

Bekantskapen mellan Ulla och den betydligt äldre Sara uppstod 2001 då Ulla utsågs till god man.
- Sedan jag erhållit uppdraget upptäckte jag snabbt att Sara inte mådde bra. Men så småningom fick vi mycket bra kontakt, ibland hördes vi nästan dagligen och Sara ville ibland nästan se mig som en dotter.
Inledningsvis var uppdraget tänkt att bara omfatta hjälp att betala räkningar. Men Sara hade varken släktingar eller vänner i Skellefteå och var väldigt isolerad. Ullas uppdrag kom därför så småningom att bli att sörja för Sara som person. När Sara av fysiska skäl inte längre orkade bo kvar i sitt hus såldes det. Därmed kom det in mycket pengar på hennes konto.
Ulla hade i sin tur nyligen separerat från sin man låg efter med flera räkningar.
- Jag låg ständigt back. Jag pratade med Sara och hon sa att jag fick låna av henne.
Enligt Ulla var Sara ”helt med på det” under den första tiden som det lånades pengar.
- Sedan brakade det iväg. Sara frågade aldrig efter sina pengar. Vid de första fyra tillfällena under maj och juni 2006 frågade jag om jag fick låna, men det skrevs aldrig några skuldebrev.
I årsräkningen angavs aldrig att Ulla hade lånat pengar av Sara när redovisningen lämnades in till Överförmyndarnämnden.
- De ifrågasatte ingenting vilket medförde att mitt dåliga beteende förstärktes. Jag hade hela tiden ambitionen att betala tillbaks pengarna när jag kom på grön kvist. Om jag vann på Lotto skulle jag ha betala tillbaks pengarna omedelbart.
Men någon Lotto-vinst kom aldrig. Istället rullade allt på allt snabbare. Pengar fördes gång på gång över till något av Ullas konton.
- Till slut blev det panik att hålla kronofogdemyndigheterna borta. Det gick överstyr helt enkelt. Och lånen från Sara löste problemen på kort sikt.
Under de två åren som gått efter husförsäljningen hade Sara insjuknat allt mer. Bara ett halvår efter den första flytten fick hon plats på ett demensboende.
- I slutet av 2008 kände Sara över huvud taget inte igen mig.
Idag är Sara är död. Under torsdagen föll domen mot Ulla. Tingsrätten anser att hennes påstående om att hon erhållit lån inte är trovärdiga och hon döms för trolöshet mot huvudman. Straffet blev en villkorlig dom. Ulla ska dessutom betala ett skadestånd på 170 000 kronor till Saras dödsbo.

Fotnot: Sara och Ulla heter i verkligheten något helt annat.

Presentation


Varmt välkommen till
DEMENSVÄRLDEN

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du är den maximala storleken på särskilt boende
 6 personer
 7 personer
 8 personer
 9 personer
 10 personer
 11 personer
 12 personer
 13 personer
 14 personer
 15 personer

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

TID SEN BLOGGSTART

AlternaTickers - Cool, free Web tickers

Skriv i gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards