Alla inlägg den 17 juni 2012

Av Tommy - 17 juni 2012 15:26

Oförglömligt när Hjärngänget tar ton

Publicerat: onsdag 30 maj
kl 14:16
, Mitt i musikens veckomagasin

När portkoder, gatunamn och ansikten suddas ut är det ändå vissa saker som
består. Hjärngänget är en kör som består av människor med demenssjukdom och
deras anhöriga. De samlas för att sjunga varannan vecka på Ersta diakoni på
Södermalm i Stockholm. För körmedlemmarna sitter melodierna och texterna som
berget – i alla fall de äldre sångerna.


– Kommer ni ihåg texten, frågar körledaren Ann-Marie Uusijärvi.

– Nej, svarar Hjärngänget i kör.

– Ni är lika glömska som jag.

– Det är jätteroligt. Jag kan inte sjunga, men jag älskar att sjunga med. Jag
låter väl som en kratta, men det bryr jag mig inte om. Jag är född här på Söder
så jag är lite tuff av mig.

Ros-Marie Regnér fick demensdiagnosen för tre fyra år sedan. Som alla
körmedlemmar bor hon fortfarande hemma och den största delen av vardagen är som
hon känner igen den. Hon har precis varit i Australien och hälsat på sin dotter,
hon minns sin bröllopsdag och hon har kvar sitt körkort. Men nya ansikten och
namn har svårt att sätta sig. I kören träffar hon andra i samma sits.

– Vi har så roligt ihop när vi sjunger, det kanske hörs. Det här gänget är
störtskönt, nu snackar jag södersnack också.

Körens initiativtagare är Kristina Telerud. Nu är hon pensionär, men tidigare
var hon chef över den sociala verksamheten på Ersta, en ideell förening som
bedriver sjukvård och socialt arbete, allt från äldreomsorg till vård av kvinnor
som misshandlats. Viktigast är att se människan bakom sjukdomsdiagnosen eller
livskrisen, säger Kristina Telerud, och det var med det synsättetet som hon
startade kören.

– Vad är det som är det viktigaste i allt vi gör? Det handlar om människosyn.
Att inte se dem som en diagnos och särskilt inte som ordet demens som betyder
själlös.

Nästa vår är det 50 år sedan Kristina Telerud kastade studentmössan i skyn
utanför Adolf Fredriks musikskola i Stockholm. I klassen gick Ann-Marie
Uusijärvi, som i dag också är pensionär som men som tidigare har arbetat som
musiklärare och körledare. Det är hon som leder Hjärngängetkören i dag.

– Jag tycker inte att jag märker någon skillnad mot andra sångglada
människor, som kanske är amatörer som inte har sjungit så mycket. Det är mycket
skratt och vi har väldigt kul, helt enkelt.

Att jag verkligen kände att det var angeläget för mig är också att jag hade
en mamma som fick en demenssjukdom av Alzheimertyp. Hon blev mer och mer borta.
Mot slutet hade hon inga ord och jag vet inte om hon kände igen mig. Hon visste
i alla fall inte att jag hette Ann-Marie. Men jag sjöng alltid mycket med henne.
Och när jag sjöng så var hon med.

– Texterna är det lite sämre med, men jag kommer alltid ihåg melodierna. De
sitter liksom kvar, de glömmer jag inte bort – inte än i alla fall. Då blir man
extra glad.

Marianne Olsson säger som flera av körens medlemmar. Sjukdomen luckrar inte
upp minnet av musiken. Förutom känslan av att minnet kan vara intakt på vissa
områden, är det gemenskapen som är mest betydelsefull. Viktigt för Kristina
Telerud är också att bryta fördomar kring demenssjukdom.

– Vi har så otroligt många fördomar om människor med demenssjukdom. Att visa
att inga människor är annorlunda än vi andra – de bär på en sjukdom som är
väldigt besvärlig, ja. Men först och främst är det människor. Att få ändra
bilden skulle vara fantastiskt och kan vi göra det med musik skulle vara
jättekul.

– Livet är inte kört. Inte heller för människor med demenssjukdom. Det finns
mer kvar långt långt in i sjukdomen, säger Kristina Telerud.

– Det är obetalbart. Jag är så underbart glad och tacksam att Landstinget
kostar på oss det här. Vi vet att vi inte blir bättre, vi blir bara sämre och
sämre och det kan gå snabbt också. Men det gäller att ta vara på varenda dag som
finns, avslutar Ros-Marie Regnér.

Av Tommy - 17 juni 2012 15:22

(webböversatt)

Ny grupp av proteiner som identifierats i hjärnan hos patienter med Alzheimers sjukdom

Springs (13 juni 2012) — forskare från Boston University School of Medicine (BUSM) har identifierat en ny grupp av proteiner som ackumuleras i hjärnan hos patienter med Alzheimers sjukdom. Dessa resultat, som visas online i Journal of Neuroscience, kan öppna nya metoder att diagnostisera och etapp progression sannolikheten för sjukdomen Alzheimer-patienter.


Alzheimers sjukdom anses orsakas av ackumulering av β-amyloid, som sedan inducerar aggregering av neuronal protein, kallas tau och neurodegeneration startar. Diagnosen Alzheimers sjukdom fokuserar på β-amyloid och tau proteiner, med mycket uppmärksamhet som fokuserar på radiolabeled markörer som binder till β-amyloid (till exempel den sammansatta PiB). Imaging β-amyloid är emellertid problematiskt eftersom många hjärnaktivering normala äldre har stora mängder av β-amyloid i sin hjärna och visas som "positiva" i bildframställning testerna.

Terapeutiska metoder för Alzheimers sjukdom har i allmänhet fokuserat på β-amyloid eftersom processen för att producera en neurofibrillary härva som består på tau proteiner har förståtts dåligt. Därför har några tau behandlingar utvecklats. Enligt forskarna gör denna studie viktiga framsteg på båda dessa fronter.

BUSM forskarna identifierat en ny grupp av proteiner, kallas RNA-bindande protein, som ansamlas i hjärnan hos patienter med Alzheimers sjukdom och befinner sig på mycket lägre nivåer i ämnen som är hjärnaktivering intakt. Gruppen fann två olika proteiner, som båda visar slående mönster av ackumulering. "Proteiner som TIA-1 och TTP, ansamlas i nervceller som ackumuleras tau proteiner och co-localize med neurofibrillary trassel. Dessa proteiner även binda till tau, och så kan delta i sjukdomsprocessen,"förklarade ledande författare Benjamin Wolozin, MD, PhD, professor i farmakologi och neurologi vid BUSM. "En annan RNA-bindande protein, G3BP, ackumuleras främst i nervceller som inte ackumuleras patologiska tau proteiner. Denna iakttagelse är anmärkningsvärt eftersom det visar att nervceller saknar tau aggregat (och neurofibrillary trassel) påverkas också av sjukdomsprocessen,"tillägger han.

Forskarna tror detta arbete öppnar upp för nya metoder att diagnostisera och etapp sannolikheten för progression av kvantifiering av dessa RNA-bindande protein biomarkörer som ackumuleras i hjärnan hos patienter som Alzheimers.

Wolozins grupp också eftersträvas iakttagelsen att några av RNA bindande proteiner binder till tau proteiner, och testas om en av dessa proteiner, TIA-1, kan bidra till att sjukdomen. Forskare har tidigare visat att TIA-1 spontant aggregat som svar att betona som en normal del av stress svar. Wolozin och hans kolleger t ställa hypotesen att eftersom TIA-1 binder tau, det kan stimulera tau aggregering under stress svar. De infördes TIA-1 i nervceller med tau proteiner och genomgått nervceller betona. Överensstämmer med deras hypotes, tau spontant aggregeras i närvaro av TIA-1, men inte i frånvaro. Gruppen har således potentiellt identifierat en helt ny mekanism för att förmå tau aggregat de novo. I framtida arbete, hoppas att använda denna roman slutsats för att förstå hur neurofibrillary trassel för i Alzheimers sjukdom och för att skärmen för romanen ämnen att kan inhibera förlopp av Alzheimers sjukdom.

Finansiering för denna studie tillhandahölls av bidraget utmärkelser från den National Institutes of Health (nationella institutet för neurologiska sjukdomar och Stroke, Nationella Institute of Environmental Health Sciences samt nationella institutet för åldrande).

Presentation


Varmt välkommen till
DEMENSVÄRLDEN

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du är den maximala storleken på särskilt boende
 6 personer
 7 personer
 8 personer
 9 personer
 10 personer
 11 personer
 12 personer
 13 personer
 14 personer
 15 personer

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

TID SEN BLOGGSTART

AlternaTickers - Cool, free Web tickers

Skriv i gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards